۰۵۱۳۸۹۴۶۱۱۰
مشهد، چهارراه صیاد شیرازی، بین پیروزی ۶۳ و ۶۵ پلاک ۱۸۷
برق

معرفی سنسور تشخیص حرکت اعلام سرقت آژاکس

معرفی سنسور تشخیص حرکت اعلام سرقت آژاکس

در این محتوای آموزشی در سایت آکادمی دوربین مدار بسته قصد داریم تا دو مدل از سنسور های تشخیص حرکت سیستم هوشمند اعلام سرقت آژاکس را معرفی کنیم و شباهت ها و تفاوت های هرکدام را بیان کنیم. همچنین می خواهیم ببینیم که هر کدام از این سنسور ها را در چه موقعیت هایی می توان نصب کرد. پس با ما همراه باشید.

در این محتوا دو سنسور تشخیص حرکت سیستم اعلام سرقت آژاکس یعنی سنسور های موشن پروتکت- Motion Protect و موشن پروتکت پلاس – Motion Protect Plus را با یکدیگر مقایسه می کنیم. اگر بخواهیم از شباهت های این دو سنسور شروع کنیم باید بگوییم که هر دو سنسور از نوع بی سیم و مناسب برای نصب در فضاهای داخلی هستند که حرکت انسان را با دقت بسیار بالایی تشخیص می دهند. همچنین هر دو سنسور معرفی شده مجهز به باطری داخلی هستند که می تواند تا ۵ سال بدون شارژ، سنسور را روشن و آماده به کار نگه دارد.

قابلیت تشخیص خرابکاری Tamper Detection در سنسور آژاکس

هر دو سنسور Motion Protect و  Motion Protect Plus از تکنولوژی تشخیص خرابکاری یا Tamper Detection پشتیبانی می کنند و این یعنی در صورتی که فردی یا شی خارجی، قصد آسیب زدن به دستگاه یا پوشاندن چشمی دستگاه را داشته باشد، سنسور به هاب مرکزی آلارم ارسال می کند و کاربر از بروز مشکل باخبر می شود.

تکنولوژی تشخیص جمر در سیستم اعلام سرقت آژاکس

همچنین با توجه به اینکه سیستم اعلام سرقت آژاکس بصورت بی سیم کار می کند، سوال جدی که در مورد عملکرد این سیستم مطرح می شود این است که در صورتی که سیستم اعلام سرقت در معرض دستگاه های مختل کننده امواج یا جمر ها قرار بگیرد، آیا سامانه اعلام سرقت از کار می افتد یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که سامانه اعلام سرقت هوشمند آژاکس مجهز به تکنولوژی جمر دتکشن است. این تکنولوژی به محض اینکه سامانه تحت تاثیر تجهیزات مختل کننده سیگنال یا اصطلاحا جمر، قرار بگیرد، از طریق نرم افزار هوشمند آژاکس به کاربر اطلاع رسانی می کند و کاربر بلافاصله در جریان بروز مشکلات این چنینی قرار می گیرد.

سنسور تشخیص حرکت دزدگیر آژاکس در چه ارتفاعی نصب شود؟

طبق دیتاشیت سنسور های تشخیص حرکت آژاکس، مناسب ترین ارتفاع برای نصب سنسور های داخلی معرفی شده در ارتفاع ۲.۴ متری یا دو متر و چهل سانتیمتری است. بدیهی است که در صورت نصب در ارتفاع بالاتر یا کمتر از ارتفاع اشاره شده، آلارم های اشتباه دستگاه افزایش پیدا می کند.

زاویه تشخیص سنسور تشخیص جرکت آژاکس

هر دو سنسور Motion Protect و Motion Protect Plus دارای زاویه دید افقی ۸۸.۵ درجه و زاویه دید عمودی  ۸۰ درجه هستند. با توجه به ارتفاع نصب استاندارد اشاره شده در دیتاشیت این سنسور ها ( ۲.۴ متر)، در صورت نصب این سنسور ها در فضاهای داخلی مانند اتاق، راهرو، پارگینگ و مواردی شبیه به آن، زاویه پوشش این سنسور ها به گونه ای است که می تواند پوشش بسیار مناسبی جهت تشخیص حرکت ایجاد نماید.

فاصله طولی تشخیص جرکت سنسور تشخیص حرکت آژاکس

سنسور های تشخیص حرکت آژاکس که در بالا اشاره شد، می توانند فضایی معادل ۱۲ متر را به خوبی پوشش بدهند. به زبان ساده تر، برد مفید تشخیص سنسور های تشخیص حرکت آژاکس، ۱۲ متر می باشد.

اما در ادامه درباره برخی از مهم ترین تفاوت های دو سنسور Motion Protect و Motion Protect Plus توضیح می دهیم:

سنسور موشن پروتکت – Motion Protect

سنسور Motion Protect برای نصب در فضاهای داخلی است که در میدان تشخیص چشمی سنسور، هیچ شی متحرکی یا منبع نور متغیری وجود نداشته باشد. در صورتی که در فضای داخلی می خواهین، درب ورودی، راهرو یا مکانی از این دست را کنترل کنید می توانید از سنسور Motion Protect آژاکس استفاده نمایید. این سنسور نسبت به حرکت های کوچکی مانند کم و زیاد شدن نور چراغ، سایه، تکان خوردن پرده ناشی از باد پنکه یا کولر، حساس است از این رو توصیه می کنیم در صورتی که در محیط های داخلی، نیاز به پوشش فضاهایی از این دست دارید، سنسور Motion Protect انتخاب مناسبی نخواهد بود.

این سنسور برای شناسایی انسان از سنسور PIR استفاده می کند و می تواند تا دمای ۴۰ درجه سانتیگراد، انسان را با دقت بسیار خوبی تشخیص دهد. همچنین Motion Protect بصورت اتوماتیک با گرم شدن یا سرد شدن هوای محیط، حساسیت تشخیص انسان را در خود تنظیم می کند.

حداکثر فاصله ای که سنسور Motion Protect تا هاب مرکزی می تواند نصب شد، ۱۷۰۰ متر است که البته این مسافت برای زمانی است که سنسور و هاب بصورت پوینت تو پوینت یعنی در میدان دید همدیگر نصب شده باشند، در صورتی که از این سنسور در ساختمان استفاده می کنید می توانید از آن در یک ساختمان دو طبقه استفاده و بدون سیم آن را به هاب مرکزی متصل نمایید.

سنسور موشن پروتکت پلاس – Motion Protect Plus

سنسور دیگر Motion Protect Plus است. این سنسور همانطور که شاید حدس زده باشید برای پوشش فضاهای داخلی که دارای پیچیدگی های بیشتری است استفاده می شود. در صورتی که در میدان دید سنسور تشخیص حرکت آژاکس، پرده، پنجره، نور هایی که سو سو میزنند، باد کول یا پنکه و مواردی از این دست وجود دارد، یک انتخاب مناسب است. اساس کار سنسور Motion Protect Plus، امواج مایکرو ویو است از این رو این سنسور می تواند تکان های کوچک ناشی از موارد مطرح شده در بالا را نادیده بگیرد و فقط نسبت به تکان های انسان حساسیت داشته باشد.

حداکثر فاصله ای که سنسور Motion Protect Plus تا هاب مرکزی می تواند نصب شد، ۱۲۰۰ متر است که البته این مسافت برای زمانی است که سنسور و هاب بصورت پوینت تو پوینت یعنی در میدان دید همدیگر نصب شده باشند، در صورتی که از این سنسور در ساختمان استفاده می کنید می توانید از آن در یک ساختمان دو طبقه استفاده و بدون سیم آن را به هاب مرکزی متصل نمایید.

سنسور وزنی آژاکس

هر دو سنسور معرفی شده تنها در صورتی که شی متحرک با وزن بیشتر از ۲۰ کیلوگرم یا اندازه بیشتر از ۵۰ سانتیمتر در جلوی سنسور حرکت کند، آن را تشخیص می دهد و وزن و اندازه کمتر از این مقدار را به عنوان آلارم غیر مهم فیلتر می کنند این مهم باعث می شود که سنسور های تشخیص حرکت آژاکس، حرکت های ناشی از حیوانات و پرندگان خانگی را فیلتر کنند و آن را به عنوان حرکت واقعی تشخیص ندهند.

نوشته شده توسط

آقای مهندس جلال رضایی چاهوکی مدیریت سایت آموزشگاه ادیسون